Foxy Knoxy

(Skjermdump fra Amanda Knox dokumentarfilm på Netflix)

Filmen er produsert av  Netflix og ble lansert i slutten av september nå i år. Regissørene bak filmen er Rod Blackbhurst og Brian McGinn, og går under en krimdokumentar som har blitt kritikerrost og fått svært god omtale da regissørene vil vise begge sidene av historien.

Dokumentarfilmen tar for seg det svært omtalte drapet av Meredith Kercher, som skjedde i Italia i 2007. Amanda var en amerikansk utvekslingsstudent i Italia på den tiden, og delte leilighet med Kercher. Knox forelsket seg i en italiener, Raffaele Solecito, tidlig under oppholdet sitt. En dag ble Kercher funnet død på soverommet sitt, og Knox ble plutselig hovedmistenkt sammen med Solecito. Etter en lang tid i fengsel, og flere turer til rettsalen, ble de endelig frikjent.

Jeg likte dokumentaren utrolig godt. Saken om Knox og Kercher har jeg følgt med på siden jeg først las om den på videregående. Det har tidligere blitt laget en film basert på historien, hvor Hayden Panettiere spiller rollen som Amanda Knox. Jeg såg den da den kom ut, og elsket den. Slik jeg fikk inntrykk av, så var etterforskningen og rettsaken svært lang og rotete, og må ha vært en stor påkjenning for de tiltalte og Kerchers familie. For ikke å snakke om hvor lett media slapp unna. Jeg tror aldri jeg har sett maken til så dårlig presseetikk som det ble vist under hele rettsaken. Alle journalister og all presse som deltok i det sirkuset kalt nyhetsoppdatering, burde blitt stemplet som inkompetent i CV-en sin. Filmen var utrolig bra laget, og jeg såg ikke på klokka et eneste sekund.

Leave a Reply

